تبلیغات
دایرة المعارف علوم نظامی-جامعترین وبلاگ نظامی - آشنایی با جنگنده پنهانکار میتسوبیشی ATD-X Shinshin

دایرة المعارف علوم نظامی-جامعترین وبلاگ نظامی

بلندای آسمان یگانه جایگه من است...

بلندای آسمان یگانه جایگه من است...

تبلیغات

طراحی حرفه ای بنر طراحی حرفه ای بنر

آمار

آمار بازدید آمار بازدید
بازدید امروز : آمار بازدید
باردید دیروز : آمار بازدید
بازدید ماه : آمار بازدید
بازدید کلی : آمار بازدید

مطالب و نظرات آمار بازدید
تعداد مطالب: آمار بازدید
تعداد نویسندگان: آمار بازدید

تاریخ آمار بازدید
آخرین بروزرسانی: آمار بازدید

جستجو در سایت

نظرسنجی

    به نظر شما کدام کشور در جنگ هوائی قدرتمند است؟









آشنایی با جنگنده پنهانکار میتسوبیشی ATD-X Shinshin

ATD-X-Japanese-Stealth-Fighter1
جنگنده میتسوبیشی ATD-X Shinshin پیش نمونه یک جنگنده نسل پنجم است.این جنگنده توسط موسسه تحقیقات و توسعه فنی وزارت دفاع ژاپن (TRDI) برای اهداف پژوهشی توسعه داده شده است.

پیمانکار اصلی این پروژه صنایع سنگین میتسوبیشی است،این هواپیما به عنوان اولین جنگنده رادار گریز ساخت ژاپن شناخته می شود.
ADT-X مخفف شده کلمه "Advanced Technology Demonstrator – X" به معنای نشان دهنده فن آوری پیشرفته-ایکس می باشد.طبق برنامه ریزی های انجام شده اولین پرواز این هواپیما باید سال 2014 انجام گیرد.
نیروی هوائی ژاپن از چندی قبل در حال یافتن جایگزینی مناسب برای اسكادران های F-4 و F-15 خود بوده و امیدوار بود تا بتواند جنگنده های فوق مدرن F-22 را از واشنگتن دریافت نماید ولی آنها زمانی نا امید شدند كه كنگره آمریكا صادرات F-22 را به خارج ممنوع اعلام كرد ، همچنین بی میلی آشكار آمریكا در زمینه صدور و همكاری های تكنیكی در ارتباط با فناوری استیلت، ژاپن را وادار كرد تا خود دست به كار شود.
 
بنا به گفته مقامات ارشد وزارت دفاع ژاپن، یكی از كلیدی ترین بخشهای این پروژه 6 ساله، موتور XF5-1 است كه جنگنده را قادر میسازد تا مانور خود را بهبود بخشیده و در سرعتهای مافوق صوت به گشت زنی بپردازد. مقامات وزارت دفاع ژاپن قصد خود را از طراحی جنگنده استیلت بومی خود اینگونه اظهار میدارند: ما نیاز به جنگنده ای منطبق با فناوریهای بالای فنی داریم، مشابه آنچه كه در دیگر كشورها در حال توسعه است. این یك پروژه سخت در توسعه جنگنده هاست كه نقش كلیدی را در یگانهای پروازی آینده ما و دفاع از فضای كشورمان ایفا خواهد كرد.
 

Mitsubishi_ATD-X_Stealth_Fighter_Jet_1

 
وزارت دفاع ژاپن امیدوارست تا اولین پرواز آزمایشی نمونه اولیه را در اواخر مارچ 2014 به انجام برساند. لقبی كه برای ATD-X به طور غیر رسمی در نظر گرفته شده “Shinshin” یا “روح” میباشد و انتظار میرود رقم بودجه برای این پروژه 419.8میلیون دلار باشد. وزارت دفاع ژاپن برای سال اول در خواست بودجه 141.4 میلیون دلاری را از دولت داشته. توانائی مانور بالا و پرواز در سرعت مافوق صوت بدین معنی است كه ATD-X میتواند سریعتر و طولانی تر پرواز نماید ، همچنین RCS پائین آن، شناسائی این جنگنده را بسیار مشكل میسازد. تولید بومی جنگنده استیلت، نسبت به تكیه كردن صرف به واردات از خارج، نقشی كلیدی در بازدارندگی و ارتقاء امنیت ملی ژاپن در مواجه با جنگنده های استیلت در حال توسعه چینی و روسی خواهد داشت.
 
روسیه قصد دارد تا جنگنده های تهاجمی نسل پنجم خود را حدود سال 2015 تولید نماید. این تولید در راستای بخشی از برنامه ارتقای ارتش روسیه میباشد. چین نیز قبلا جنگنده J-10 را كه یكی از مدرنترین جنگنده های حال حاضریست كه در دنیا در حال خدمت میباشد را به كار گرفته است. پكن همچنین در حال توسعه جنگنده های ارتقاء یافته J-12 و J-14 با فناوری استیلت میباشد. ژاپن در سالهای اخیر كوشش زیادی در به دست اوردن فناوری (استیلت) جهت ارتقاء دفاع هوائی خود داشته است. توكیو همچنین پس از آزمایش موشك برد بلند “Taepodong” كره شمالی ، دفاع موشكی بالستیكی خود را با قید 'مهمترین اولویت برای امنیت ملی' تولید كرد.
 
جنگنده Mitsubishi ATD-X Shinshin توسط انستیتوی تحقیق و توسعه فنی وزارت دفاع ژاپن (TRDI) جهت مقاصد تحقیقاتی در حال توسعه میباشد. ATD-X مخفف كلمات: اثباتگر تكنولوژی پیشرفته - x است و پیمانكار اصلی آن " صنایع سنگین میتسوبیشی" میباشد. ATD-X یك نمونه اثباتگر فناوری و پیش نمونه تحقیقاتی برای تولید جنگنده نسل پنجم بومی ژاپن میباشد. در طراحی ATD-X از نمونه آمریكائی آن F-22 الهام گرفته شده . همچنین این جنگنده مجهز به موتورهای 3D با قابلیت تغییر بردار رانش است. وزارت دفاع ژاپن مصمم است تا پیش نمونه آزمایشی جنگنده استیلت خود را با سیستم كنترل پیشرفته و سیستمهای جمینگ رادار در خلال 5 تا 6 سال آینده آزمایش نماید.

shinshin_atd_x1

یك ماكت از ATD-X آزمایشات مقدماتی زمینی را در فرانسه گذرانده است. به گزارش روزنامه Tokyo Shimbun newspaper ، این احتمال نیز میرود كه كومپانی آمریكائی Lockheed Martin نیز درگیر این پروژه گردد. همچنین بنا به گزارش این روزنامه، ژاپن با تولید جت جنگنده استیلت بومی ،‌نشان میدهد كه نباید برای تكنولوژی های كلیدی نظامی وابسته به دولتهای خارجی بود (اشاره مستقیم به تصمیم كنگره آمریكا). همچنین این پروژه ، ژاپن را در افزایش قابلیتهای سیستمهای راداری بر علیه تهدیدات منطقه ای (روسیه- چین) كمك خواهد نمود. كامپیوترهای نیروی دریائی ژاپن اخیرا به اطلاعات برنامه مشترك آمریكا- ژاپن در ارتباط با سیستم رادار AEGIS رخنه كرده اند و این مسئله آمریكا را مورد اشتراك اطلاعات بیشتر با ژاپن نگران كرده است. ژاپن و آمریكا اخیرا موافقتنامه ای را در جهت كنترل بیشتر نسبت به اطلاعات محرمانه و طبقه بندی شده نظامی یكدیگر به امضاء رسانده بودند.
 
انستیتوی تحقیق و توسعه فنی وزارت دفاع ژاپن (TRDI) اخیرا عكسی از ماكت ATD-X با مقیاس كامل را به نمایش گذاشت. همچنین كاملا مشخص شد كه فرانسه ،‌ ژاپن را در برنامه ATD-X حمایت فنی میكند. بین سپتامبر و نوامبر 2005، مدل استیلت ژاپنی در فرانسه تست شده است. دیگر خصوصیات این جنگنده استیلت ژاپنی شامل: موتورهای تغییر بردانش مشابه خروجی موتور F-22. سیستمهای كنترل پروازی پیشرفته و سنسور smart-skin است. همچنین فناوری استیلت میتواند در دیگر ادوات نظامی از جمله موشكهای كروز و یا پهپادها مورد استفاده قرار گیرد.

Mitsubishi_ATD-X_Stealth_Fighter_Jet1

استفاده از امكانات فرانسه منطقی بود، در Bruz، نزدیك Rennes، مركز تحقیقات میدانی RCS قرار دارد. Solange شاید بزرگترین سایت مركز تحقیقات RCS در جهان باشد. Solange قابلیت اندازه گیری جنگنده حقیقی به جای ماكتهای مقیاس كوچك آنها را دارد. مركز Solange، با كمك شركت امریكائی absorber specialist Emerson & Cuming ساخته شده است.
 

البته برنامه ژاپن برای ساخت جنگنده اثباتگر استیلت به علت كاهش بودجه دفاعی سال 2008 ژاپن با كندی مواجه شد. بودجه اختصاص یافته به پروژه Mitsubishi ATD-X تنها 7 میلیارد ین (66 میلیون دلار ) از 49.9 میلیارد ین درخواستی از طرف انستیتوی تحقیق و توسعه فنی وزارت دفاع ژاپن (TRDI) است. این مقدار بودجه تخصیص یافته به این پروژه ، اجازه طراحی و ادامه تحقیقات فناوری را میدهد ، اما ساخت اثباتگر به تعویق خواهد افتاد. 
ATD-X از لحاظ اندازه مشابه جنگنده Saab Gripen است و مجهز به موتورهای IHI XF5 كه خود مشتق شده از موتورهای توربوفن XF7 است خواهد بود. هواپیمای گشت دریائی Kawasaki XP-1 كه هم اكنون در حال گذراندن تستهای پروازی است مجهز به موتورهای XF7 میباشد.

 
1303175040_mitsubishi_atd_x_f_3b_shinshin_by_bagera3005-d3eb5y5
 
 
مشخصات
کاربری : هواپیمای جنگنده پنهانکار ( تجربی) 
تولید کننده : ژاپن 
سازنده : صنایع سنگین میتسوبیشی  
اولین پرواز : 2014 (پیش بینی)
وضعیت : در حال توسعه 
ویژگی های عمومی
 
خدمه : 1 
طول : 14.174 متر 
طول بال : 9.099 متر 
ارتفاع : 4.514 متر
حداکثر وزن برخاست : 8 تن حداکثر وزن برخاست ALT = 17.636 پوند () 
پیشران : 2 × IHI XF5 - 1. 
تراست : 10 تن هر موتور
تراست با پس سوز : 15 تن هر موتور

سه شنبه 31 مرداد 1396 09:36 ق.ظ
Hello it's me, I am also visiting this website daily, this site is really fastidious
and the visitors are truly sharing nice thoughts.
چهارشنبه 30 فروردین 1396 06:26 ب.ظ
Do you have a spam issue on this blog; I also am a blogger, and I
was curious about your situation; we have created some nice methods and we are
looking to swap methods with others, please shoot me an email if interested.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر