تبلیغات
دایرة المعارف علوم نظامی-جامعترین وبلاگ نظامی - موتورهای جت چگونه کار می کنند؟

دایرة المعارف علوم نظامی-جامعترین وبلاگ نظامی

بلندای آسمان یگانه جایگه من است...

بلندای آسمان یگانه جایگه من است...

تبلیغات

طراحی حرفه ای بنر طراحی حرفه ای بنر

آمار

آمار بازدید آمار بازدید
بازدید امروز : آمار بازدید
باردید دیروز : آمار بازدید
بازدید ماه : آمار بازدید
بازدید کلی : آمار بازدید

مطالب و نظرات آمار بازدید
تعداد مطالب: آمار بازدید
تعداد نویسندگان: آمار بازدید

تاریخ آمار بازدید
آخرین بروزرسانی: آمار بازدید

جستجو در سایت

نظرسنجی

    به نظر شما کدام کشور در جنگ هوائی قدرتمند است؟









موتورهای جت چگونه کار می کنند؟

 یکی دیگر از انواع موتور جت که شباهت بسیاری به موتورهای توربوجت دارد، موتورهای توربوفن هستند که تفاوت عمده آنها با موتورهای دیگر داشتن یک فن fan در قسمت جلوی کمپرسور است. فن تشکیل شده از یک سری تیغه blade است که به وسیله توربین حول یک محور می چرخند. ماموریت اصلی فن عبور دادن حجم بسیار زیادی از هوا از قسمت ما بین هسته موتور و محفظه بیرونیduct آن است که به آن bypass گفته می شود، است. این جریان هوا در مقایسه با جریان هوای درون هسته بسیار آرام تر است با این حال نیروی پیشران بسیار زیادی ، علاوه بر نیروی پیشران هسته موتور تولید می کند. این در حالی است که میزان مصرف سوخت را نیز به طور چشم گیریی افزایش نمی دهد. در حقیقت توربوفن ها از لحاظ مصرف سوخت بسیار بهینه تر از توربو جت ها هستند. علاوه بر این جریان bypass باعث می شود که موتور کم صدا تر عمل کند.






جریان عبوری از کنار موتور به دو دسته low-bypass و high-bypass تقسیم می شوند که این نسبت به نسبت هوای گذرنه از کنار موتور به هوای گذرنده از درون آن است.در موتورهای با بای پس پایین ، مقدار کمی از هوا از duct عبور می کند و همین طور هم فن ، قطر کمی دارد در حالی که در موتورهای بای پس بالا مقدار هوای زیادی از duct عبور می کند و فن آنها هم بسیار بزرگتر است. موتورهای بای پس پایی فشرده تر هستند در حالی که موتورهای پای پس بالا توانایی تولید پیشران بیشتری دارند، مقرون به صرفه تر و کم صدا تر هستند.





سیستم های کارکرد این موتورها مانند موتورهای قبلی است. به مانند آنها از کمپرسورهای فشار بالا و فشار پایین استفاده می کنند و نیرو را از توربین به وسیله شفت به کمپرسورها و فن منتقل می کنند. ولی شرکت رولزرویس توانسته است که از کمپرسور سومی نیز در موتورهای بزرگ غیرنظامی RB211(موتور بوئینگ 747) همین طور موتورهای خانواده Trent استفاده کند. این کمپرسور سوم که به فشار متوسط معروف است در بین دو کمپرسور دیگر جای دارد و با شفتی مستقل به یک توربین فشار متوسط متصل است. ذکر این نمته الزامی است که در موارد نظامی، موتورها با همان سیستم دو کمپرسور ساخته می شوند.





در آدرس زیر می توانید با نحوه کارکرد، ساخت شماتیک، نقاط فشار و اندازه دما در قسمت های مختلف موتور بیشتر آشنا شوید.

http://www.grc.nasa.gov/WWW/k-12/airplane/Animation/turbtyp/etft.html
از جمله موتورهای توربوفن موجود در کشور می توان به موتور TF30 ساخت شرکت پرات اند ویتنی شاره کرد که بر روی تامکت ها سوار هستند اشاره کرد.

شنبه 14 مرداد 1396 04:39 ب.ظ
Hi there, I desire to subscribe for this webpage to
take latest updates, so where can i do it please assist.
پنجشنبه 31 فروردین 1396 02:35 ق.ظ
Hello, Neat post. There is an issue along with your website in web explorer, may
check this? IE nonetheless is the market chief and a
good element of folks will leave out your fantastic writing because
of this problem.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر