تبلیغات
دایرة المعارف علوم نظامی-جامعترین وبلاگ نظامی - توهمات بصری خلبان

دایرة المعارف علوم نظامی-جامعترین وبلاگ نظامی

بلندای آسمان یگانه جایگه من است...

بلندای آسمان یگانه جایگه من است...

تبلیغات

طراحی حرفه ای بنر طراحی حرفه ای بنر

آمار

آمار بازدید آمار بازدید
بازدید امروز : آمار بازدید
باردید دیروز : آمار بازدید
بازدید ماه : آمار بازدید
بازدید کلی : آمار بازدید

مطالب و نظرات آمار بازدید
تعداد مطالب: آمار بازدید
تعداد نویسندگان: آمار بازدید

تاریخ آمار بازدید
آخرین بروزرسانی: آمار بازدید

جستجو در سایت

نظرسنجی

    به نظر شما کدام کشور در جنگ هوائی قدرتمند است؟









توهمات بصری خلبان

 توهمات بصری زمانی ایجاد می شود که شرایط محیطی بر درک خلبان ازمحیط نسبی تأثیر میگذارد و در شرایطی منجر به گمشدن در فضا و یا خطاهایی در زمان نشستن می شود. این امر در زمان شب به خاطر کمتر بودن منابع بصری با خطر بزرگتری روبه روست. 
عوامل زیر باعث ایجاد خطا می شود:

1) محیط فرودگاه:

· بافت و ویژیگی های زمین؛ 
· وجود چراغهای و چیدمان چراغهای اطراف فرودگاه مانند چراغهای پرنورپارکینگ ها و یا خیابان ها؛
· ”اثر سیاه چاله“ در راستای مسیر تقرب؛
· شیب رو به بالای زمین و یا شیب روبه پایین زمین در نزدیکی فرودگاه؛

2) شرایط باند : 

· ابعاد باند ؛
· شیب باند؛
· فرورفتگی زمین در نزدیکی چراغهای باند؛ 
· وضیت باند؛

3) شرایط آب و هوا :

· پایه ابر؛
· دید ؛
· موانع دید؛

توهمات دید ازنبودن منابع بصری و یا تغییرمنابع بصری ایجاد می شود که درک خلبان از موقعیت نسبیش ازآ ستانه باند را دچارمشکل می کند ( که به صورت های ارتفاع، فاصله ، و یا زاویه قطع شیب مناسب ) . خطای بصری در زمان تبدیل حالت از IMC به VMC بسیار حساس است. توهمات بصری هشیاری موقعیتی خدمه پرواز را در در زمان Base turn و فاینال به شدت تحت تأثیر قرار می دهد . همین امر باعث می شود که خلبانان تغییر در ارتفاعِ ایجاد شده و یا جهت انحرافیِ ایجاد شده را اصلاح نکند. توهمات بصری باعث تأثیر در تصمیم گیری خلبان در زمان و یا شدت کاهش ارتفاع ازMDA میشود . 

عوامل زیر هم در خطای بصری موثر است :

الف ) شرایط فرودگاه و باند 

· ” اثر سیاه چاله“ در راستای مسیر تقرب 

· شیب رو به بالای زمین و یا شیب روبه پایین زمین در نزدیکی فرودگاه ( شیب رو به بالا قبل از باند منجر می شود که خلبان احساس کند که از ارتفاع واقعی بالاتر قرار گرفته و شیب رو به پایین قبل از باند منجر میشود که خلبان حس کند که پایین تر از ارتفاع واقعی است . )

· ابعاد باند (اگر باند باریکتر باشد خلبان حس می کند که هواپیما در شیب بالاتری از شیب واقعی است و اگر پهن تر باشد خلبان حس می کند که پایینتر از شیب واقعی است.)

· چراغها ( شدت چراغها ی منطقه تماس و شرایط روز یا شب بودن و شرایط آب بر هوا تاثیر گذار است )

چراغهای پر نور منجر به میشود خلبان حس کند به باند نزدیک است و چراغهای کم نور باعث می شود این حس ایجاد شود که هواپیما دورتر از باند است. اگر در حین گردش چراغها اندکی مشخص باشد این خطا ایجاد می شود که باند دورتر و یا در زاویه دیگری قرار دارد .

با این حال شرایط تجهیزات تقرب ممکن است باعث توهمات بصری برای خلبان شود :

· شیب Glide که تا قبل از نقطه ای خاص ممکن است قابل استفاده نباشد که به دلیل وجود موانع زمینی یا وجود سطح دریا باشذ .

· Offset Localizer Course 

· دو ردیف VASI که معمولا زیر 300 پا بالای منطقه تماس (Height Above Threshold )


ب) شرایط آب و هوا 

· پایه ابرو دید پرواز در باران آرام و یا مه ، دود ، گردوغبار، تاریکی و درخشندگی شدید باعث خطای دید زیاد می شود.

· مه کم عمق ( ضخامت مه بیشتر از 300 پا نباشد ) باعث تیرگی ضعیف و کاهش دید افقی می شود . مه کم ضخامت از فرودگاه و یا بالای آن قابل دیدن است ولی به محض ورود به آن دید مایل و دید روبه رو کاهش می یابد و ازبین می رود. همچنین این شرایط باعث می شود که خلبان دچار خطا شود که هواپیما در حال اوج گیری است بنابرابن تلاش می کند که سر هواپیما را به پایین بیاورد .

· پرواز در آلودگی منجر می شود که خلبان باند را در فاصله دورتری ببیند، بنابراین شیب خود را ملایمتر انجام می دهد.

· در باران آرام و یا متوسط خلبان ممکن است باند را غیر واضح ببیند و آن به خاطر ”اثر هاله ای باران“ است که درک خلبان را از اینکه دچار انحراف افقی و یا عمودی شده است را افزایش می دهد. 

· باران شدید در درک عمق و فاصله تأثیر می گذارد . باران بر روی شیشه جلو باعث می شود که خلبان حس کند که سرعت هواپیما زیاد است از این رو منجر می شود که به طور ناخواسته شروع به اصلاح وضعیت کند. در روز، اندازه قطرات باران بر روی شدت چراغهای تقرب اثر بگذارد وباعث می شود که خلبان باند را دورتر ببیند پس خلبان شیب خود را ملایمتر تنظیم می کند. در شب قطرات باران باعث افزایش شدت چراغها می شود و باند نزدیکتر به نظر می رسد .
· زمانی که هم پایه ابر و هم دید کاهش می یابد، دید مورب برای خدمه پرواز به اندازه ای نیست که بتواند VASI و یا PAPI را از دورتشخیص دهد . 

ج) باد پهلو : 

· در زمانی که باد پهلو داریم، باند و چراغ ها به نظر در راستای جهت هواپیما می آید بنابراین خلبان ممکن است هیچ اصلاحی نسبت به زاویه باد انجام ندهد چرا که گمان می کند هواپیما در راستا باند قرار دارد . 

د) شرایط سطح باند:

· سطح خیس باند باعث می شود که خلبان در تشخیص صحیح باند دچار اشتباه شود و باعث می شود که خلبان احساس کند در فاصله دورتری قرار دارد و منجر به Hard landing و یا دیر انجام دادن عمل Flare می شود . 

کاهش اثرات :


به منظور کاهش اثرات توهمات بصری ، در راهبردهای پیشگیری از سوانح یک شرکت هوایمایی ، باید توصیه های زیر را مورد توجه قرار دهند.


1) آگاهی از خطرات: 

· شرکت ها باید احتمال مواجهه شدن خلبانان با توهمات بصری را درشبکه مسیرشان و محیط عملیاتی آنها مورد بررسی و ارزیابی قرار دهد.

· خلبانان باید کاملاً آموزش دیده باشند که بتوانند عوامل واثرات و شرایطی که توهمات بصری را ایجاد میکند را تشخیص دهند. 

·تشخیص ارتفاع /عمق ، فاصله و زاویه

·ارزیابی و تشخیص موقعیت افقی و زاویه Glide

سه شنبه 31 مرداد 1396 09:39 ق.ظ
Does your website have a contact page? I'm having problems locating
it but, I'd like to send you an e-mail. I've got some suggestions for your blog you might be interested in hearing.
Either way, great site and I look forward to seeing it
develop over time.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر