تبلیغات
دایرة المعارف علوم نظامی-جامعترین وبلاگ نظامی - موتورهای جت چگونه کار می کنند

دایرة المعارف علوم نظامی-جامعترین وبلاگ نظامی

بلندای آسمان یگانه جایگه من است...

بلندای آسمان یگانه جایگه من است...

تبلیغات

طراحی حرفه ای بنر طراحی حرفه ای بنر

آمار

آمار بازدید آمار بازدید
بازدید امروز : آمار بازدید
باردید دیروز : آمار بازدید
بازدید ماه : آمار بازدید
بازدید کلی : آمار بازدید

مطالب و نظرات آمار بازدید
تعداد مطالب: آمار بازدید
تعداد نویسندگان: آمار بازدید

تاریخ آمار بازدید
آخرین بروزرسانی: آمار بازدید

جستجو در سایت

نظرسنجی

    به نظر شما کدام کشور در جنگ هوائی قدرتمند است؟









موتورهای جت چگونه کار می کنند

یک نمونه از موتورهای جت که شباهت بسیاری به موتورهای توربوجت دارد موتورهای توربوپراپ هستند. این موتورها بیشتر انرژی حاصل از هوای گرم را مصرف چرخاندن یک ملخ prop در جلو خود می کنند. در یک نوع از موتورهای توربوپراپ، موتور 15 درصد از انرژی را از اگزوز خارج می کند (در بعضی از موارد این مقدار زیر 10 درصد است) و 85 درصد را در چرخاندن ملخ استفاده می کند.




در عوض استفاده از توربین های کوچک جهت بدست آوردن بیترین نیروی پیشران ممکن در اگزوز، در این گونه موتورها از بزرگترین توربین های ممکن استفاده می شود تا بیشترین انرژی ممکن را برای چرخاندن ملخ از هوای خارج شده از محفظه احتراق کسب نماید.

طرح بندی موتورهای توربوپراپ بسیار شبیه موتورهای توربوجت است. به جز قسمت شفت موتور که در موتورهای توربوپراپ این شفت از توربین تا جلو موتور گسترش یافته است تا علاوه بر ملخ هواپیما، کمپرسور را نیز به حرکت در آورد.بر خلاف موتورهای توربوجت و توربوفن که از دو سری کمپرسور پرفشار و کم فشار استفاده می کنند، توربوپراپ ها از یک سری کمپرسور استفاده می کنند. این به ساده تر و سبک تر شدن این موتورها کمک بسیاری می کند.




نحوه کارکرد این موتورها هم مانند موتورهای توربو جت به این صورت است که کمپرسور هوا را به داخل می کشد و فشرده می سازد تا در محقظه احتراق با سوخت ترکیب شده و احتراق رخ دهد. انرژی حاصل توسط توربین ها گرفته می شود تا کمرپسور و ملخ را به وسیله شفت بچرخاند. البته در بسیاری از موتورهای امروزی ، کمپرسورها و ملخ به وسیله شفت های هم محور جداگانه به چرخش در می آیند تا ملخ از عملکرد لحظه ای کمپرسور مستقل باشد.



موتورهای توربو پراپ در مقایسه با موتورهای توربو جت برای پروازهای با سرعت زیر 800 کیلومتر بر ساعت بسیار به صرفه تر هستند. این موتورها بیشتر در هواپیماهای کوچک و با سرعت پایین استفاده و همین طور هاپیماهای برد بلند. بعضی از این هواپیماها توانایی رسیدن به سرعت 925 کیلومتر بر ساعت را نیز دارا هستند.

از موتورهای توربوپراپ موجود در کشور می توان به موتورهای PT6A هواپیماهای pc-7 محصول شرکت پرات اند ویتنی و همین طور موتورهای Allison T56 اشاره کرد که بر روی c-130 نصب شده است، اشاره کرد. هواپیمای An-140 که در ایران به ایران 140 معروف است نیز از موتورهای توربوپراپ TV3 ساخت شرکت klimov استفاده می کند.

  

چهارشنبه 30 فروردین 1396 08:37 ب.ظ
Hello there, just became aware of your blog through Google, and found that it's truly informative.
I'm going to watch out for brussels. I'll appreciate if you continue this in future.

Numerous people will be benefited from your writing.
Cheers!
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر