تبلیغات
دایرة المعارف علوم نظامی-جامعترین وبلاگ نظامی - موتورهای جت چگونه کار می کنند؟

دایرة المعارف علوم نظامی-جامعترین وبلاگ نظامی

بلندای آسمان یگانه جایگه من است...

بلندای آسمان یگانه جایگه من است...

تبلیغات

طراحی حرفه ای بنر طراحی حرفه ای بنر

آمار

آمار بازدید آمار بازدید
بازدید امروز : آمار بازدید
باردید دیروز : آمار بازدید
بازدید ماه : آمار بازدید
بازدید کلی : آمار بازدید

مطالب و نظرات آمار بازدید
تعداد مطالب: آمار بازدید
تعداد نویسندگان: آمار بازدید

تاریخ آمار بازدید
آخرین بروزرسانی: آمار بازدید

جستجو در سایت

نظرسنجی

    به نظر شما کدام کشور در جنگ هوائی قدرتمند است؟









موتورهای جت چگونه کار می کنند؟

اولین نمونه از موتورهای جت که بعد ها گسترش یافته و کاملتر شدند و امروزه نیز کاربرد فراوان دارند، موتورهای توربوجت هستند. این نوع موتور توسط فرانک ویتل Frank whittle در انگلستان و به طور جداگانه توسط هانس ون اهین hans von ohain در آلمان اختراع شد.

هوا به وسیله کمپرسور که به صورت پایه ای یک پره fan بزرگ چرخان است به داخل موتور توربوجت کشیده می شود. کمپرسور سرعت ورود هوا به داخل را کم می کند، فشار را بالا می برد و آن را به طرف محفظه احتراق هدایت می کند. در محفظه سوخت به هوای فشرده اضافه و مخلوط می شود. نتیجه اینکه هوای داغ، شروع به انبساط می کند، از بین پره های توربین عبور کرده و از نازل nozzle خارج می شود با اینکار نیروی پیشران به وجود می آید. قبل از این که گازها از اگزوز موتور خارج شوند به سمت پره های توربین هدایت می شوند و آنها را با سرعت زیاد به چرخش در می آورند. هدف از چرخاندن توربین ، به حرکت در آوردن کمپرسور است که با شفت به یکدیگر متصل هستند و باعث می شود که کشیدن هوا به داخل موتور ادامه یابد.

در حقیقت عاملی که باعث حرکت می شود تفاوت فشار در عقب و جلوی موتور است.همانطور که توضیح داده شد هوای خروجی از موتور بسیار فشرده و داغ است در حالی که هوای ورودی به موتور این طور نیست. پس مسئله ای که باعث حرکت می شود تفاوت فشار در عقبو جلوی موتور است. هر چقدر که این فشار بیشتر باشد نیروی تولیدی توسط موتور بیشتر است. انرژی که توسط توربین برای چرخیدن گرفته می شود باعث می شود که این تفاوت کم شود بنابر این یکی از اهداف اصلی طvاحان این است که انرژی مودر نیاز توربین را به حداقل برسانند که خود باعث به حداکثر رساندن نیروی پیشران می شود.


بهترین گزینه پیش رو برای افزایش قدرت موتور به خصوص در موارد نظامی ، اضافه کردن امکان پس سوز after burner به موتور است.








فن های دوتایی




موتورهای جت ابتدایی مانند مسراشمیت 262 Messerschmidt ، موتورهای پر مصرفی به حساب می آمدند. بنابر این اولین مشکل پیش روی طراحان ، طراحی موتورهایی بود که بتوانند با مصرف سوخت کمتر، نیروی بیشتری حاصل کنند. راه حل این مشکل توسط شرکت آمریکایی پرات اند ویتنی pratt & whitney در سال 1948 تحت عنوان فن های دوتایی Dual spool ارائه شد. موتورها به وسیله دو عدد کمپرسور مستقل به جای تک کمپرسور ، مسلح شدند تا نسبت فشار را بیشتر کنند. این دو سیستم یاد شده به طور جداگانه به توربین هایی در انتهای موتور وصل شدند. کمپرسوری که به ورودی نزدیکتر است تحت عنوان کمپرسور کم فشار low-pressure compressor به وسیله یک شفت تو پر solid به خارج ترین توربین وصل شد و البته کمپرسور درونی تر که به کمپرسور پر فشار high-pressure compressor معروف است به وسیله یک شفت تو خالی hollow (شفت تو پر از درون این شفت عبور می کند) به توربین داخلی متصل می شود. 

 



تمامی این امکانات باعث شد تا موتور j-57 که پیشران f-100 نیروی هوایی آمریکا بود بتواند در سال 1953 ، اولین هواپیمایی باشد که بدون شیرجه رفتن، به سرعت صوت دست پیدا کرده است. این موتور همچنین بر روی بمب افکن معروف آمریکایی b-52 و همچنین هواپیمای شناسایی u-2 نیز نصب شد. در میان هواپیماهای غیرنظامی نیز بوئینگ 707 و داگلاس DC-8 از این موتور بهره می برند. تکنولوژی dual spool راه را برای رسیدن به موتور های توربو فن turbofan باز کرده بود.




تیغه های غیر چرخان متحرک 
variable stator




هم زمان با بهبود عملکرد این موتورهای جت، طراحان با مشکل جدیدی مواجه شدند به اسم واماندگی کمپرسور compressor stall . به این معنا که : در سرعت معینی در هنگام پرواز، کمپرسور مقدار هوایی بیشتر از توانایی موتور برای استفاده به داخل می کشید. واماندگی کمپرسور باعث به وجود آمدن یک توده هوا می شد که با شدت بیشتری از حد معمول به داخل موتور وارد می شد. نتیجه اینکه موتور تمام نیروی پیشران خود را از دست می داد و حتی در مواقعی هم باعث از بین رفتن تیغه های کمپرسور می شد. راه حل این مشکل توسط جرهارد نیومن، یکی از مهندسان شرکت جنرال الکتریک به دست آمد. نیومن تیغه های جدیدی اختراع کرد که مانند بقیه تیغه های کمپرسور بر روی آن نصب می شدند ولی مانند آنها نمی چرخیدند و فقط می توانستند که زاویه خود را در مقابل جریان ورودی هوا تغییر دهند. در مواقعی که جریان هوا به میزان معمول است این پره ها با کمترین زاویه خود نسبت به مسیر هوا قرار می گیرند تا جریان هوا بدون مزاحمت بتواند عبور کند ولی در هنگامی که امکان واماندگی کمپرسور وجود دارد، این تیغه ها با قسمت پهن خود در مقابل هوا قرار می گیرند تا جلوی ورود هوای اضافی را به درون موتور بگیرد. این تکنولوژی در موتور j-79 شرکت جنرال الکتریک به کار گرفته شد تا شاهد به وجود آمدن یک موتور واقعی برای پرواز فراصوت باشیم. این موتور در هواپیمای F-4 فانتوم استفاده شده است. در تصویر زیر پره های ثابت همان variable stator هستند









از هواپیماهایی که در ایران هستند و از موتور های توربو جت استفاده می کنند می توان به mig-29 با موتور RD-33 اشاره کرد که از دو شفت twin-shaft استفاده می کند. در حالی که موتور f-5 که همان j-85 است از تکنولوژی یک شفت single-shaft استفاده می کند.

rd-33 یکی از قوی ترین موتورهای توربو جت
 

دوشنبه 10 اردیبهشت 1397 01:00 ب.ظ
With havin so much content do you ever run into any problems
of plagorism or copyright infringement? My blog has a lot
of exclusive content I've either authored myself or outsourced but it
looks like a lot of it is popping it up all over the web
without my permission. Do you know any techniques to help
prevent content from being stolen? I'd genuinely appreciate it.
شنبه 18 شهریور 1396 06:42 ب.ظ
I believe what you posted made a lot of sense. However, consider this,
what if you were to write a killer headline? I mean, I don't wish to tell you how to run your blog, however suppose you added something
that grabbed folk's attention? I mean دایرة المعارف علوم نظامی-جامعترین وبلاگ نظامی - موتورهای جت چگونه کار می کنند؟ is a little vanilla.
You should look at Yahoo's front page and note how they create news headlines to get viewers to open the
links. You might add a video or a related pic or two to grab readers
interested about everything've written. In my opinion, it could make
your posts a little livelier.
چهارشنبه 7 تیر 1396 12:34 ق.ظ
This is the perfect web site for anybody who wants to find out about this
topic. You know so much its almost hard to argue with you (not that I
really will need to?HaHa). You certainly put a brand new spin on a subject that has been discussed for years.
Great stuff, just excellent!
دوشنبه 5 تیر 1396 06:01 ق.ظ
Hello, Neat post. There's an issue along with your website in web explorer, may check this?

IE still is the market leader and a large section of people will pass over your
magnificent writing because of this problem.
پنجشنبه 21 اردیبهشت 1396 05:15 ق.ظ
First of all I want to say terrific blog! I had a quick question which I'd like to ask if you don't
mind. I was interested to know how you center yourself and clear your thoughts before writing.
I've had trouble clearing my mind in getting my thoughts out there.
I do take pleasure in writing but it just seems like the first 10 to 15 minutes are wasted
simply just trying to figure out how to begin. Any ideas or hints?

Cheers!
جمعه 1 اردیبهشت 1396 10:17 ق.ظ
Heya are using Wordpress for your site platform?
I'm new to the blog world but I'm trying to get started and create my own. Do
you need any html coding expertise to make your own blog?

Any help would be greatly appreciated!
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر